mandag 25. januar 2010

Gutter, dukker og kjønnsdelte butikker med klær og leker til barn

Av og til stikk eg innom dei lokale leikebutikkane, eg synest egentlig at alle barn bør ha minst ei dukke. Men når eg kikker i dukkehylla så er den så godt som KUN rosa - eg blir kvalm. Gutar skal leike med skytevåpen o.l. og jenter skal ha rosa dukker - BLÆH! Det var dagens utblåsing. Butikker med barneklær er ikkje så mykje betre. Du kan forvente tre vegger med jenteklær - hovedsaklig rosa, og ein halv vegg med gutteklær og ein halv vegg med diverse for både gutter og jenter! Handlar virkelig jentemammaer (og andre slektninger) så mykje meir enn guttemammaer?

Eg skal ikkje lage så mykje meir utblåsing her, men eg ønsker meg ei fin guttedukke til poden og har vel innsett at då må eg på nettet. Ei av dei eg har sett på finn eg hos Bittebror, ei Waldorf dukke med namnet Joe.

2 kommentarer:

  1. Har irritert meg over det samme! Jeg nekter å kjøpe "våpen" som gave, uansett hvor uskyldig det er. Når da så godt som "alle" mine slektninger som får barn, får gutter - så er det håpløst å finne koselige og spennende gaver.
    For jeg mener nemlig at gutter kan og har godt av å leke med andre ting enn biler, "våpen" og verktøy..... Også klager en over kjønnsrollemønstret når de blir eldre... Uhhhh!

    SvarSlett
  2. Min sønn får ikke våpen med det første nei. Men han fikk dukke til jul. Babyguttedukke, beviselig under bleien, med blå body, blå potte, blått fat, skje og gaffel, og blå topp på tåteflaska, og blå smokk. Ja, skal det være guttedukke så skal det visst absolutt det i alle detaljer... om ei jente ville ha ei guttedukke da? Nøytrale farger? Neida, enten alt rosa, med jentedukke under bleien, eller alt blått. Og klesbutikkene.... det er rent irriterende ja.

    SvarSlett

Eg blir veldig glad om du legg igjen ein kommentar :)